Uitstel van betaling voor ondernemers.
Naar aanleiding van vragen van het Kamerlid Omtzigt (CDA) heeft de staatssecretaris de mogelijkheden voor ondernemers om uitstel van betaling te krijgen op een rij gezet.
Er kan onderscheid worden gemaakt tussen drie soorten uitstel voor ondernemers:
1.  Regulier uitstel
Een ondernemer kan voor maximaal één jaar uitstel van betaling krijgen onder de voorwaarden dat nieuw opkomende fiscale verplichtingen worden bijgehouden én er zekerheid wordt gesteld. Als er voldoende vermogen is, wordt in het algemeen geen uitstel toegestaan, tenzij het vrijmaken van het vermogen met onevenredig hoge kosten gepaard gaat.
2.  Bijzonder uitstel
In bijzondere omstandigheden kan een ondernemer uitstel van betaling krijgen voor een periode langer dan één jaar of kan worden afgeweken van de zekerheidseis. Voorwaarde is dat aan de hand van de verklaring van een deskundige voldoende aannemelijk wordt gemaakt dat:
-  de betalingsproblemen van tijdelijke aard zijn;
-  de onderneming bedrijfseconomisch gezond is;
-  het aflossingsplan realistisch is.
De ontvanger moet er kortweg vertrouwen in hebben dat het om een levensvatbare onderneming gaat die in de toekomst aan zijn fiscale verplichtingen kan voldoen. De Belastingdienst zal ook bij deze vorm van uitstel zoveel mogelijk zekerheid verlangen. Anders dan bij het regulier uitstel concentreert het beleid zich op de bedrijfseconomische gezondheid van de onderneming.
3.  Kortlopend uitstel
Een ondernemer kan, zonder nader onderzoek en op schriftelijk verzoek of op telefonisch verzoek bij de belastingtelefoon (telefoon 0800-0543), uitstel van betaling krijgen gedurende maximaal 4 maanden, indien
- de belastingschuld minder dan € 20.000 bedraagt,
- er geen dwangbevelen zijn betekend,
- er géén sprake is van een aangifteverzuim en er géén vergrijpboete is opgelegd.
Kortlopend uitstel is, in tegenstelling tot de hierboven beschreven vormen van uitstel, ook mogelijk voor een MRB-schuld. De ondernemer komt, nadat hij van dit kortlopend uitstel gebruik heeft gemaakt, niet meer in aanmerking voor een andere vorm van uitstel.
Opmerking BM-Advisering:
Het bijzonder uitstel is vanwege de economische crisis in 2009 door de toenmalige staatssecretaris ingesteld om ondernemers een steun in de rug te geven. Inmiddels is deze verruiming van het uitstelbeleid structureel en hoeft, anders dan bij de instelling van het beleid, de relatie met de economische crisis niet meer te worden aangetoond.
Voor regulier en bijzonder uitstel zal een verzoek gedaan moeten worden.
Indien een verzoek om uitstel van betaling geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen of wordt beëindigd, staat tegen deze beslissing binnen 10 dagen na de datum van de beslissing administratief beroep bij ‘de directeur’ open. De directeur is in dit verband de directeur van kantoor Utrecht. In beroep toetst een andere functionaris, die bovendien op een ander kantoor werkt, of de medewerker zich aan de beleidsvoorschriften heeft gehouden en of hij in redelijkheid tot zijn beslissing is kunnen gekomen.
Als de ondernemer een natuurlijk persoon is, dan zal er veelal ook een verzoek "betalingsregeling en uitstel van betaling van belasting en/of premie voor particulieren" gedaan moeten worden.
Als de ondernemer een rechtspersoon (BV, coöperatie, NV etc.) is, dan zal er voorafgaande aan het verzoek tot een betalingsregeling een melding betalingsproblemen gedaan moeten worden. Op deze wijze kan de directeur van de rechtspersoon bereiken dat hij niet persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld.
Als een belastingschuldige over onvoldoende betalingscapaciteit beschikt om binnen 12 maanden (regulier uitstel) de gehele belastingschulden te betalen, dan kan hij wellicht proberen om in aanmerking te komen voor kwijtschelding. Dit ligt bij de belastingdienst meestal erg moeilijk !
