Problematiek inzake auto van de zaak.
Het huidige jaar 2015 is het laatste jaar dat er plug-in hybrides met slechts 7 procent bijtelling leverbaar zijn (uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer). Het is dan ook niet meer dan logisch dat de voor Nederland bestemde voorraad snel opraakt. Welke auto’s voldoen in 2015? Waarom is de levering in 2015 zo'n issue?
Let op: al bestelt men de plug-inhybride in 2015; wanneer de auto pas in 2016 op kenteken wordt gezet mist men alsnog 7%-bijtelling aangezien de datum van tenaamstelling van het kenteken beslissend is voor de bijtelling. Een plug-inhybride auto valt in 2016 onder het bijtellingspercentage van 15 procent.
Welke auto’s zijn er in 2015 leverbaar met 7% bijtelling?
- Audi A3 Sportback E-tron
- BMW i3 rex
- BMW i8
- Ford C-Max Energi
- Mercedes-Benz C 350 e
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Opel Ampera
- Chevrolet Volt
- Toyota Prius Plug-in
- Volkswagen Golf GTE
- Volkswagen Passat GTE (m.i.v. september 2015)
- Volkswagen XL1 (niet meer leverbaar in 2015)
- Volvo V60 D5 Plug-in-Hybrid (uitverkocht in 2015)
- Volvo V60 D6 Twin Engine
- Volvo XC90 T8 Twin Engine (uitverkocht voor 2015)
Opmerking BM-Advisering:
De verwachting is dat de resterende productiecapaciteit voor 7% bijtellingsauto’s in 2015 snel uitverkocht zal zijn. Al deze auto’s worden in het buitenland geproduceerd en moeten naar Nederland vervoerd worden en alhier tijdig (vóór 31-12-2015) op kenteken gezet worden. Nederland en Japan zijn de landen die de Plug-in-Hybrid de afgelopen jaren fors gestimuleerd hebben met allerlei fiscale regelingen. Doordat er uit andere landen minder interesse is voor deze auto’s is de beschikbare oplage beperkt. Verzoeken vanuit Nederland om tijdelijk extra capaciteit vrij te maken voor Plug-in-Hybrid auto’s voor de Nederlandse markt zullen waarschijnlijk niet gehonoreerd worden.
Als de Plug-in-Hybrid nog in 2015 op kenteken wordt gezet van de eerste eigenaar, dan heeft deze gedurende een periode van 60 maanden de zekerheid dat hij met 7% bijtelling geconfronteerd wordt (tenzij de regering op het idee komt om alle lopende afspraken uit het verleden op te zeggen).
De Plug-in-Hybrid is voor de particuliere rijder niet interessant omdat hij de fiscale voordelen mist.
Op vrijdag 19 juni 2015 verscheen ook Autobrief II van Staatssecretaris Wiebes. Hierin vertelt hij hoe hij in de komende jaren wenst om te gaan met de heffing op auto’s. In de pers wordt alleen gesproken over de twee bijtellingstarieven die met ingang van 2019 ontstaan:
- Een bijtelling van 4% voor volledig elektrische auto’s en
- Een bijtelling van 22% voor alle overige auto’s.
Deze bijtelling wordt in de plannen van Wiebes gefaseerd ingevoerd, zodat in 2019 alle categorieën gelijk getrokken zijn. Overigens geldt de bijtelling van 4% vanaf 2019 alleen voor elektrische auto’s tot € 50.000 euro. Over elke euro boven deze grens betaal je alsnog 22% bijtelling.
|
Uitstoot (CO2/km) |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|---|---|---|---|---|---|
|
0 gram |
4% |
4% |
4% |
4% |
4% |
|
1-50 gram |
15% |
17% |
19% |
22% |
22% |
|
51-106 gram |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% |
|
> 106 gram |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% |
De BPM gaat de komende jaren langzaam maar zeker omlaag: met 12 procent over de periode 2017-2020. In 2016 harkt de staat nog 1,3 miljard euro binnen via de BPM, maar dat zal in 2020 zo’n 150 tot 200 miljoen euro minder zijn. Het staat in ieder geval vast dat auto’s die minder dan 30 gram CO2 per kilometer uitstoten meer gestimuleerd gaan worden én dat plug-in hybrides per 2017 geen aanspraak meer kunnen maken op een BPM-vrijstelling de aanschaf. Het is nog niet bekend hoe staatssecretaris Wiebes de BPM precies gaat afbouwen, maar daar zal vermoedelijk op Prinsjesdag meer duidelijkheid over komen.
De motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat voor elk voertuig met 2 procent omlaag, behalve als je in een dieselauto van 12 jaar of ouder zonder roetfilter rijdt. Val je in die laatste categorie, dan zul je vanaf 2017 jaarlijks zo’n € 250 extra moeten betalen. Voor plug-inhybrides geldt vanaf 2016 tot en met 2018 een korting van vijftig procent op het tarief voor de MRB. Vanaf 2019 wordt dat voordeel afgeschaft, al wordt er bij het bepalen van de belastingcategorie wel rekening gehouden met het gewicht van de accu’s. Er mag namelijk 300 kilogram van het totale gewicht van de auto afgetrokken worden.