Werknemerspensioen en DGA-pensioen in 2020.
Ideeën rond het werknemerspensioen in 2020.
Doorsneepremies zijn volgens de staatssecretaris ”niet fair”. Steeds meer jongeren vinden dat ze, vergeleken met de opbouw die ze krijgen, te veel betalen voor hun pensioen. Het systeem staat bovendien op gespannen voet met de veranderde arbeidsmarkt, er komen steeds meer flexibelere arbeidspatronen.
De Hoofdlijnennota komt voort uit de nationale pensioendialoog. Klijnsma vroeg betrokken partijen vorig jaar met suggesties te komen voor aanpassingen die nodig zijn om het Nederlandse pensioenstelsel meer toekomstbestendig te maken.
Het kabinet ondersteunt de uitwerking van een persoonlijk pensioenvermogen met collectieve risicodeling. Het moet eenvoudig, uitlegbaar en door de deelnemer controleerbaar zijn. Het kabinet is voorstander van een combinatie met meer maatwerk en keuzemogelijkheden, zodat een pensioen beter aansluit op de voorkeuren van deelnemers. Belangrijke sterke punten van bestaande pensioenregelingen, zoals risicodeling en solidariteit, mogen niet verloren gaan.
De doorsneesystematiek zorgt voor een herverdeling van jonge deelnemers naar oudere deelnemers. Hierdoor hebben mensen weinig zicht op hun individuele pensioenrechten. Het kabinet kiest voor de afschaffing van de doorsneesystematiek, omdat deze systematiek met de hedendaagse arbeidsmarkt wringt en omdat het een transparante verdeling van risico’s tussen deelnemers in de weg staat. Uitgangspunt is wel dat de transitie geleidelijk, transparant en evenwichtig wordt verspreid over alle generaties. Het kabinet wil de doorsneesystematiek in 2020 afschaffen en gefaseerd een overstap te maken naar een nieuwe systematiek van pensioenopbouw. Dat zal gebeuren in nauw overleg met het veld. De eerste reacties zijn positief.
Ideeën rond DGA-pensioen.
Op 1 juli 2015 heeft Staatssecretaris Wiebes voor de derde maal zijn visie gegeven over de toekomst van het pensioen in eigen beheer (DGA - pensioen).
Naast de oudedagsbestemmingsreserve (OBR) stelt Wiebes nu een mogelijkheid voor 'oudedagssparen in eigen beheer' (OEB) voor. Opvallend is dat beide opties niet tot een structurele vereenvoudiging van de wet- en regelgeving zullen leiden, terwijl dat juist één van de problemen van de huidige regeling is. Verder denkt hij dat invoering van een alternatief per 1 januari 2016 niet haalbaar zal zijn, omdat er overgangsrecht moet worden getroffen.
- Mag het de DGA toegestaan worden dat hij zijn eigen pensioenpot in de toekomst kan blijven gebruiken om eigen ondernemingsactiviteiten mee te financieren?
- Hoe kunnen we de fiscale én commerciële waardering van pensioen in eigen beheer in de toekomst gelijk trekken?
- Hoe kunnen we via overgangsrecht zo snel als mogelijk over naar de nieuwe variant voor de DGA?
